Logo – co trzeba o nim wiedzieć?

Logo można uznać za twarz danej marki. To z nim na co dzień obcują klienci i to na jego podstawie budują w swojej świadomości wizerunek przedsiębiorstwa. Powinno być więc ono zgodne z wartościami i kulturą organizacyjną reprezentowanej za jego pomocą firmy.

Budowa logo

Logo może być zbudowane z sygnetu, logotypu lub jednocześnie z obu tych części. Sygnetem nazywa się symbol graficzny, a logotypem – nazwę zapisaną za pomocą wybranego fontu. Logotyp nie jest zatem synonimem słowa logo, gdyż logo może składać się z samego sygnetu. Aktualnie coraz częściej firmy wybierają logo bez logotypu, gdyż dążą do maksymalnego uproszenia symbolu swojej marki.
opis_loga
Mówiąc o logo, warto też wspomnieć o polu ochronnym wokół niego, czyli minimalnym obszarze, jaki powinien być zachowany, by nie zakłócać jego odbioru.

Czym cechuje się dobre logo?

Dobre logo posiada kilka ważnych cech. Powinno być ono przede wszystkim dopasowane do wizerunku marki i wskazywać na wartości, które są dla niej najważniejsze. Ponadto musi być ono proste, tak by łatwo zapadało w pamięć i by klient potrafił je od razu rozpoznać oraz odwzorować. Ważne jest również zaprojektowanie logo w taki sposób, by było ono czytelne przy lekkim zaciemnieniu, pochyleniu oraz oddaleniu (pomniejszeniu).

Tworząc logo, które składa się z samego logotypu bądź logotypu i sygnetu, należy zadbać o odpowiedni dobór fontu. Fonty szeryfowe, czyli z ozdobnikami w postaci krótkich kresek, pasują do marek, które chcą być postrzegane jako mocne, stylowe, klasyczne, dynamiczne bądź o ciekawej historii. Fonty bezszeryfowe są natomiast odpowiednie dla firm, które stawiają na uniwersalizm, nowoczesność, modę, minimalizm. W przypadku fontów bezszeryfowych można też mówić o przyjaznym, ludzkim wizerunku. Warto także zapamiętać, że fonty szeryfowe nie nadają się do przygotowywania długich logotypów bądź sloganów – dobrze czytają się jedynie fonty bezszeryfowe.

Wielkość liter i kolorystyka

Ważną kwestią podczas projektowania dobrego logo jest wielkość liter składających się na logotyp oraz kolorystyka, w której utrzymany jest sygnet. Marka prezentująca się przy użyciu wielkich liter jest postrzegana jako wzbudzająca respekt, autorytet czy też jako bardziej formalna. Małe litery budują natomiast przyjaźniejszą relację z klientem i wskazują na chęć dialogu z konsumentami i większe zorientowanie na ich potrzeby.

Najistotniejszym aspektem jest chyba jednak wybór kolorystyki. Ponad 80% konsumentów podkreśla, że to właśnie ten czynnik najlepiej zapada im w pamięć i że to właśnie on w dużej mierze decyduje o przywiązaniu do danej firmy. Zielone logo kojarzy się bowiem z ekologią, naturą, świeżością czy relaksem, podczas gdy kolor niebieski charakteryzuje porządek, zaufanie, bezpieczeństwo, stabilność czy uczciwość. Czarny jest natomiast wskaźnikiem luksusu, wysublimowania i elegancji.

Tagi: